Silnice smrti: 14 mrtvých (Horizont 24.2.2009)
24. února 2009, 09:22
HRÁDEK /Rychlostní silnice, která prochází Hrádkem, by se klidně mohla jmenovat Hřbitovní.
Policejní světla, rozbitá auta či černé pytle s lidskými těly tady vídají až příliš často. Letos v lednu srazil v Hrádku vůz padesátiletého muže. Loni v listopadu pod koly auta zahynula sedmdesátiletá žena. Devatenáctiletého motoristu loni v říjnu usmrtil traktor. Před rokem přišla o život šestnáctiletá dívka z Třince. Srazil ji jednadvacetiletý muž na motocyklu. Tam, kde je povolena padesátka, jel skoro devadesát kilometrů v hodině.
Místní se zlobí a žádají radní, ať nebezpečnou situaci urychleně řeší. Zatímco v ostatních obcích a městech na trase Třinec - Jablunkov se komunikace různě stáčí, což nutí řidiče zpomalit, úsek vedoucí Hrádkem je rovný jako lajna. To samozřejmě svádí k sešlápnutí pedálu plynu. Cesta rozděluje obec na půl, čili přecházení z jedné strany na druhou je u mnohých chodců denním rituálem. Ne všichni se však vydají přes přechod pro chodce, i když ani ten nezaručuje bezpečí. Padesátkou tudy totiž projíždí málokdo.
Občan Hrádku Jozef Kudela navrhuje na začátku a na konci obce radary s ukazatelem rychlostí. Problém vidí i v tom, že na jeden kilometr dlouhou obec je jen jedna zebra a ta je ještě nedostatečně zajištěná. To nutí chodce přecházet mimo značený přechod. „Něco pro zvýšení bezpečnosti na přechodu by vedení obce už konečně udělat mělo. Každé přecházení je pro pěší fakticky loterie se životem," míní Kudela.
„Ve Vendryni mají přes obec místo přerušované čáry čáru plnou. A přechod pořádně viditelný, blikající a ještě k tomu semafory," láteří další.
Místostarosta Hrádku Robert Borski uvádí, že investice do semaforů, které by fungovaly maximálně jeden rok, by byly neekonomické. „Podle dostupných informací si náklady na stavbu vendryňských světel vyžádaly skoro milion a půl korun. Obec Vendryně zaplatila polovinu této částky. Rada Hrádku nyní rozhodla, že se zakoupí dva stacionární radary s ukazatelem rychlosti," sdělil Borski. Podle jeho názoru je důležitější zřízení dalších dvou přechodů pro chodce v centru obce, což se bude v tomto týdnu řešit s kompetentními orgány. Velká část obyvatel totiž komunikaci přechází v blízkosti železničního podjezdu a u železničních závor. Tedy mimo přechod.
„Z mých vlastních záznamů vyplývá, že za posledních patnáct let na silnici v Hrádku zemřelo celkem čtrnáct lidí. Nikdo však nezahynul na přechodu. Přesnou statistiku včetně příčin na vyžádání obce nyní zpracovává policie," upřesnil Borski. Než bude budován dopravní koridor, čekají Hrádek ještě tři těžké roky. Potom v naší obci již nikdy kamión ani vlak chodce nezajede. Jednoduše proto, že koridor bude pro chodce nedostupný a rychlostní komunikací se bude možné dostat pouze v Návsí a v Bystřici.
JANA PAŠTIKOVÁ