Pošta v Hrádku bude méně dostupná veřejnosti
24. ledna 2013, 08:17
17. ledna 2013 bylo obci oznámeno, že s platností od 1.2.2013 bude mít pobočka české pošty v Hrádku o 5 hodin týdně kratší otvírací dobu. Oficiální důvod zní: zlepšování kvality poskytovaných služeb. Zkracování otvírací doby se týká nejenom Hrádku, ale například Nýdku, Milíkova, Písku, tedy obcí s podobným počtem obyvatel.
Pro Hrádek je to nepříznivá informace, která naznačuje, že poštovní služby se nikoliv zlepší, ale zhorší. Všechny jmenované obce provedly nedávno rekonstrukce objektů, ve kterých pobočky nyní sídlí za nemalých nákladů. Dne 1.10.2010 byl zahájen provoz v nové, mnohem atraktivnější lokalitě - v prvním patře budovy obecního úřadu. (Po přestěhování pošty z budovy požární zbrojnice). Tuto investici ve výši 310 000,- Kč Obec hradila ze svých prostředků včetně nákladů na přestěhování. Opticky se nám jeví, že je nyní pošta využívána mnohem častěji, než tomu bývalo dříve na původním místě.
Dotčené obce řešily problém okamžitě, a to na jednání sněmu starostů SOJ, které se konalo následujícího dne 18.1.2013 ve Vendryni. Sdružení obcí Jablunkovska iniciovalo jednání s kompetentními osobami české pošty ve Frýdku-Místku za účelem pozastavení rozhodnutí pošty, které bude mít dozajista negativní dopad na dostupnost poštovních služeb. Jednání proběhlo hned následující pracovní den 21.1.2013 a bylo z pohledu Obce neúspěšné. Nepodařilo se nám přesvědčit manažera pošty, ing. Chlebka, aby od chystané změny upustil. Zřejmě z důvodu časové tísně (obce se dozvěděly o této zásadní změně pouhých 11 pracovních dnů před její účinností) se nedalo nic dělat. To však neznamená, že by se obce s tímto stavem smířily, naopak budou hledat způsoby, jak nepříznivý trend zvrátit. Vždyť pošta má charakter úřadu, veřejné služby a patří k obci stejně jako kostel, obecní úřad či škola.
Jsme si vědomi, že vlivem pokroku informačních a komunikačních technologií (e-mailová pošta, elektronický platební styk, datové schránky, sociální sítě, apod.) přirozeně klesá poptávka po placených poštovních službách. Proto se pošta snaží prodávat na svých pobočkách nejrůznější "trafikové"zboží.
Domníváme se, že plíživé (po malých dávkách) omezování otvíracích hodin, argumentované sníženými výkony či poptávkou, způsobí v budoucnu pokles zájmu o poštu v Hrádku, a tím vznikne dobrý důvod omezit provozní dobu opakovaně. Proto je nadmíru důležité, aby občané pobočku pošty v Hrádku využívali, jak jenom to jde. Toto se obecně dá říct o každé službě, jejíž existence je závislá na poptávce.
Robert Borski