Po železničním náspu v Hrádku povede silnice (Horizont 19.2.2008)

3. března 2008, 03:41
HRÁDEK / Pavel Tomčala je téměř deset let starostou podhorské obce Hrádek. Zeptali jsme se ho, zda lidí ve vesnici přibývá nebo ubývá.
Přibývá, do Hrádku se stěhují lidé, kteří si u nás budují domy. K dnešku u nás žije 1814 obyvatel, což nám dělá radost, protože jsme se dlouho drželi na přibližně 1750 - 1760 občanech. Pohnulo se to díky novému územnímu plánu, který jsme schválili před dvěma lety. Na jeho základě se uvolnila výstavba rodinných domků v místech, která byla do té doby blokována jako rezerva pro výstavbu obchvatu.

» Kdy začne výstavba obchvatu?

Jedná se o společnou stavbu se železnicí, to  znamená ve shodě s projektem Optimalizace tratě Dětmarovice - Mosty u Jablunkova, státní hranice. Nemůžeme obchvat vést jinudy, protože sousední obce měly územní plány dávno schválené. Nakonec se z třinácti variant vybrala ta, která je nejmenším zlem z toho špatného. Povede středem obce, což znamená, že stávající silnice 1/11 zůstane pouze jako obslužná komunikace. Železniční svršek směrem na Jablunkov bude posunut poněkud vlevo. Letos v dubnu se začne se stavbou obslužné komunikace za tratí. Na jejím místě se pak začne nasypávat těleso kolejiště, takže v místech, kde nyní vede železniční trať, se bude stavět rychlostní dvouproudová silnice. Postupně se budou budovat podjezdy, podchody a vodní propustě.

 

»Jak jste úspěšní při shánění různých dotací, už státních či evropských?

Od zrodu Moravskoslezského kraje jsme dotační korunu, tím méně euro, ještě neviděli. Dříve jsme alespoň dosáhli na některé projekty nebo drobnější investice. Pokoušeli jsme se z letošního státního rozpočtu získat peníze na rekonstrukci české školy a stavbu tělocvičny. Pro nedostatek místa nám nezbývá nic jiného, než vestavět tělocvičnu přímo do školní budovy, tím však zasáhneme do její staré části.

 

» V čem vidíte hlavní důvod, že se vám získat dotaci nedaří?

Nevím, asi málo lobujeme. si myslím, že různé dotace by měly být děleny spravedlivěji. Některé obce mají své zástupce v různých orgánech a tak získají víc, než prostě my, kteří asi neumíme klepat na správné dveře.

 

» Co Hrádek nejvíce trápí?

Prioritou je kanalizace, kterou máme v plánu. Vlastníme hotový projekt pro územní řízení, které se vyřizuje a snažíme se získat dotaci. Dále nepokračujeme, čekáme na její příslib. Druhá věc je už zmíněná tělocvična. Na posledním zasedání zastupitelstvo schválilo záměr, který počítá s vytvořením středu obce na pozemcích obecního úřadu. Máme takovou představu, že by se v sousedství obecního úřadu postavily dva domy, čímž by v centru vzniklo malé náměstí. V těchto budovách by se nacházely prostory pro podnikání a byty. Po výběru nejlepšího návrhu se o výstavbu postará developerská firma za své prostředky.

 

» Hrádek je obcí s procentuálně nejvíce zastoupenými občany polské národností. Projevuje se to nějak v životě obce?

Až dvaačtyřicet procent občanů Hrádku se hlásí k polské národnosti. Myslím si, že lidé všech národností u nás vycházejí spolu dobře. Národnostní konflikty u nás nejsou. Obecní úřad spolupracuje s PZKO a dalšími spolky. Na úředních budovách jsou dvojjazyčné nápisy, česky a polsky je psáno turistické značení. Připravuje se dvojjazyčný název obce. Na minulém zastupitelstvu bylo schváleno požádat České dráhy o přejmenování železniční stanice ze současného názvu Hrádek ve Slezsku na Hrádek - Gródek.

 

» Jak vaše rodina snáší, že jste již deset let veřejně činný?

Veřejně činná je také moje manželka, ředitelka polské základní školy v Bystřici nad Olzou. Pro práci a společenské povinnosti u nás panuje vzájemné porozumění.          

 

Za rozhovor poděkoval:

ČESLAV GAMROT