Dva podjezdy čeká zásyp, lidé v Hrádku se nachodí (Horizont 29.9.2009)
29. září 2009, 11:16
HRÁDEK / Aby se někteří lidé z Hrádku dostali přes železniční trať, která rozděluje obec, zřejmě budou muset šlapat dva kilometry pěšky.
Podjezdy pod kolejemi na Harcově a mezi motorestem Boal a restaurací U Bureho totiž stavebníci v říjnu zasypou a dva nové, které je nahradí, budou dostavěny až koncem příštího roku. Přístupný pro auta a chodce zůstane pouze železniční přejezd nedaleko nádraží, zhruba uprostřed dlouhé vesnice.
Tyto komplikace přináší výstavba silničního průtahu spolu s rekonstrukcí železničního kondoru. „Jsme naštvaní. Domnívali jsme se, že staré podjezdy investor zruší, až budou hotové nové. Jak budou staří občané, zvláště v zimě, chodit na nákupy a k lékaři? Mnozí takovou dálku neujdou. A děti do školy každý den? To máme přelézat přes trať? Proč jsme se o tom nedověděli dříve," ptá se Zenon Josiek.
Po protestech dohodlo vedení obce minulou středu schůzku s investorem. Jak sdělil Karel Veškrňa ze Správy železniční a dopravní cesty v Olomouci, stavba koridoru je financována z evropských a státních peněz. Postavit na rok a pár měsíců most za dva tři miliony korun, to by nikdo neschválil. „My nemůžeme jen tak od sebe někde vybudovat provizorní dílo. Muselo by se vyprojektovat, schválit, projít výběrovým řízením, což je otázka několika měsíců. Výluky na trati jsou složitě rozplánovaný na celý příští rok. Když je nevyužijeme, stavba koridoru se posune o další rok možná dva, a to určitě nechceme ani my, ani lidé v Hrádku," podotkl Veškrňa. Dodal, že v Hrádku se o zasypání mostů ví dva roky. „Proč se nezeptali dříve, kudy budou chodit?" míní stavitel.
Pomohou mobilní semafory? Místostarosta Hrádku Robert Borski tvrdí, že obec měla a má od investora v ruce pouze několik poměrně obecných harmonogramů prací. „Neinformovali jsme o tom veřejnost, protože jsme to sami netušili. O zasypání obou podjezdů víme krátce. Důrazně jsem opakovaně apeloval, aby se našlo řešení," uvádí Borski, který vyvolal setkání stavbyvedoucích s občany, aby si to obě strany vyříkaly tváří v tvář.
Ačkoliv schůzka investora, představitelů samospráv z Hrádku a Návsí a zástupců občanů Hrádku vypadala zpočátku beznadějně, v závěru jednání přece jen svitla naděje. Tou by mohl být provizorní přechod přes trať, opatřený mobilními semafory. „Prověřím tuto možnost s drážním úřadem. Snad by to mohlo jít. Uděláme vše, co bude v našich silách," konstatuje vedoucí pracovního týmu stavby Veškrňa.
V Hrádku by se zasypání podjezdu na Harcově dotklo 130 občanů z osady Chalupňoki-Haže, z nich je 25 dětí a 23 seniorů nad 60 let. V Návsí pětadvaceti rodinných domků, v nichž žijí jen starší lidé. Nejen chodcům se prodlouží cesta na druhou stranu obce. Borski upozorňuje také na možný kolaps dopravy. Řidiči budou déle než rok jezdit pod tratí pouze viaduktem u nádraží, u něhož se už od počátku stavby koridoru čeká dlouhé minuty, zdržení tam nyní bude ještě delší.
JANA PAŠTIKOVÁ