Dva podjezdy čeká zásyp, lidé v Hrádku se nachodí (Horizont 29.9.2009)

29. září 2009, 11:16
HRÁDEK / Aby se někteří lidé z Hrádku dostali přes železniční trať, která rozděluje obec, zřejmě budou muset šlapat dva kilometry pěšky.

 

Podjezdy pod kolejemi na Harcově a mezi motorestem Boal a restaurací U Bureho totiž stavebníci v říjnu zasypou a dva nové, které je nahradí, budou dostavěny koncem příštího roku. Přístupný pro auta a chodce zůstane pouze železniční přejezd nedaleko ná­draží, zhruba uprostřed dlouhé vesni­ce.

 

Tyto komplikace přináší výstavba sil­ničního průtahu spolu s rekonstrukcí železničního kondoru. „Jsme naštvaní. Domnívali jsme se, že staré podjezdy investor zruší, budou hotové nové. Jak budou staří občané, zvláště v zimě, chodit na nákupy a k lékaři? Mnozí ta­kovou dálku neujdou. A děti do školy každý den? To máme přelézat přes trať? Proč jsme se o tom nedověděli dříve," ptá se Zenon Josiek.

 

Po protestech dohodlo vedení obce mi­nulou středu schůzku s investorem. Jak sdělil Karel Veškrňa ze Správy železnič­ní a dopravní cesty v Olomouci, stavba koridoru je financována z evropských a státních peněz. Postavit na rok a pár měsíců most za dva tři miliony korun, to by nikdo neschválil. „My nemůžeme jen tak od sebe někde vybudovat provizorní dílo. Muselo by se vyprojektovat, schvá­lit, projít výběrovým řízením, což je otázka několika měsíců. Výluky na trati jsou složitě rozplánovaný na celý příští rok. Když je nevyužijeme, stavba koridoru se posune o další rok možná dva, a to určitě nechceme ani my, ani lidé v Hrádku," podotkl Veškrňa. Dodal, že v Hrádku se o zasypání mostů dva roky. „Proč se nezeptali dříve, kudy bu­dou chodit?" míní stavitel.

 

Pomohou mobilní semafory? Místostarosta Hrádku Robert Borski tvrdí, že obec měla a od investora v ruce pouze několik poměrně obec­ných harmonogramů prací. „Neinfor­movali jsme o tom veřejnost, protože jsme to sami netušili. O zasypání obou podjezdů víme krátce. Důrazně jsem opakovaně apeloval, aby se našlo řešení," uvádí Borski, který vyvolal setkání stavbyvedoucích s občany, aby si to obě strany vyříkaly tváří v tvář.

 

Ačkoliv schůzka investora, představi­telů samospráv z Hrádku a Návsí a zá­stupců občanů Hrádku vypadala zpo­čátku beznadějně, v závěru jednání přece jen svitla naděje. Tou by mohl být provizorní přechod přes trať, opatřený mobilními semafory. „Prověřím tuto možnost s drážním úřadem. Snad by to mohlo jít. Uděláme vše, co bude v na­šich silách," konstatuje vedoucí pracov­ního týmu stavby Veškrňa.

 

V Hrádku by se zasypání podjezdu na Harcově dotklo 130 občanů z osady Chalupňoki-Haže, z nich je 25 dětí a 23 seniorů nad 60 let. V Návsí pětadvaceti rodinných domků, v nichž žijí jen starší lidé. Nejen chodcům se prodlouží cesta na druhou stranu obce. Borski upozorňuje také na možný kolaps dopravy. Řidiči budou déle než rok jezdit pod tratí pou­ze viaduktem u nádraží, u něhož se od počátku stavby koridoru čeká dlou­hé minuty, zdržení tam nyní bude ještě delší.

                JANA PAŠTIKOVÁ