Dopravní koridor rozpůlí obec (Horizont 24.2.2009)

24. února 2009, 09:14
HRÁDEK/ Na nový dopravní koridor se někteří občané Hrádku netěší. Povede totiž středem obce.

 

Stávající komunikace zůstane jako obslužná, železniční svršek směrem na Jablunkov se posune vlevo a nová rych­lostní dvouproudová silnice nahradí nynější železniční trať s protihlukový­mi bariérami. Postupně se postaví i podjezdy a podchody.

A právě kolem budovaného dopravní­ho koridoru, který rozdělí obec napůl, je v Hrádku rušno. „Je nutno poukázat, že obyvatelé nikdy nesouhlasili s touto variantou. Kam se poděly návrhy všech občanských sdružení, která prosazova­la západní nebo východní variantu ob­chvatu obce? Rychlostní komunikace středem Hrádku, to je politický zločin spáchaný na občanech," píše na webových stránkách obce Irena Czudková.

Není jediná, komu se tato varianta ne­líbí a kdo viníka hledá na radnici. Ale stavba je v plném proudu.

„Nic není tak zodpovědné za staré dobré časy jako špatná paměť," komen­tuje to slovy francouzského básníka místostarosta Hrádku Robert Borski a říká k tomu: „Chyba se stala při tvor­bě územního plánu Hrádku v roce 1998. Právě tehdejší starosta Jan Kawulok dal rychlostní komunikaci středem obce v tichosti zelenou. Teprve když to lidé těsně před schválením územního plánu zjistili, strhla se v obci revoluce a Kawulok byl donucen vzdát se funk­ce," popisuje.

Psaly se petice, dohromady se dávala občanská sdružení a nový starosta Pa­vel Tomčala začal urychleně jednat s or­gány státní správy, aby se plánovaná výstavba středem obce změnila.

Variant se zpočátku rýsovalo víc. Tře­ba západní, která však neprošla, proto­že by vedla chráněným územím. Navíc by kvůli ní sousední obce Návsí a Bys­třice musely změnit své již schválené plány. Změny by se také dotkly dosti velkého množství obyvatel, hlavně de­molic domů. S tím Návsí ani Bystřice nesouhlasily a trvaly na stanovených napojovacích bodech.

Pak tady byla varianta východní, pro kterou ještě v roce 1999 hlasovala větši­na zastupitelů. Občanská sdružení v Hrádku však bojovala za západní tra­su, a tak nakonec v roce 2000 zastupi­telstvo východní variantu zamítlo.

„Kamkoliv se budeme snažit nasmě­rovat trasu rychlostní komunikace, tam se budou psát petice a rodit občanská sdružení," uvedl před lety starosta Tomčala a přišel s návrhem vést novou komunikaci v tunelu pod současnou sil­nicí 1/11 nebo nadjezdem.

Za ministerstvo pro místní rozvoj ko­mentoval Karel Havlíček problémy v Hrádku tehdy takto: „Všechny původ­ní západní varianty jsou vzhledem k schváleným územním plánům Návsí a Bystřice technicky nemožné. Původní východní varianta s fatálními dopady na další rozvoj Hrádku neřešila situaci a byla zastupitelstvem i občany odmít­nuta. Tunelová varianta je finančně ne­dostupná a nadjezd ještě komplikova­nější."

Možnost definitivního řešení patové situace v Hrádku se objevila v roce 2002 na základě návrhu jednoho inže­nýra, a to, aby se sloučila trasa silnice 1/11 a železniční tratě Český Těšín - Mosty u Jablunkova do jednoho do­pravního koridoru. České dráhy spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic připustily, že to lze. Tato varianta navíc státu ušet­řila hodně peněz. Zastupitelstvo Hrád­ku pak v roce 2004 jednomyslně odsou­hlasilo středový koridor bez dalších masových protestů místních.

I on však má své nevýhody. Zhorší se ovzduší v centru obce a výhled obyvatel kvůli protihlukovým bariérám, uzavře­nost komunikace může Hrádek izolovat a snížit počet zákazníků místních fi­rem.

Na potíže si vzpomíná i šéf odboru dopravy Krajského úřadu Moravsko­slezského kraje Ivo Muras. „Když se buduje rychlostní komunikace, nikdy se nedá vyhovět všem. Ani západní, ani východní varianta neprošly. A vybavuji si, že tu středovou nakonec v referendu ztvrdily dvě třetiny obyvatel obce," tvr­dí Muras.

Průtah Hrádkem bude hotový v srpnu 2011. Spolu s ním na trase vyroste 15 mostů a dva podchody pro pěší.

JANA PAŠTIKOVÁ