Dopravní koridor rozpůlí obec (Horizont 24.2.2009)
24. února 2009, 09:14
HRÁDEK/ Na nový dopravní koridor se někteří občané Hrádku netěší. Povede totiž středem obce.
Stávající komunikace zůstane jako obslužná, železniční svršek směrem na Jablunkov se posune vlevo a nová rychlostní dvouproudová silnice nahradí nynější železniční trať s protihlukovými bariérami. Postupně se postaví i podjezdy a podchody.
A právě kolem budovaného dopravního koridoru, který rozdělí obec napůl, je v Hrádku rušno. „Je nutno poukázat, že obyvatelé nikdy nesouhlasili s touto variantou. Kam se poděly návrhy všech občanských sdružení, která prosazovala západní nebo východní variantu obchvatu obce? Rychlostní komunikace středem Hrádku, to je politický zločin spáchaný na občanech," píše na webových stránkách obce Irena Czudková.
Není jediná, komu se tato varianta nelíbí a kdo viníka hledá na radnici. Ale stavba už je v plném proudu.
„Nic není tak zodpovědné za staré dobré časy jako špatná paměť," komentuje to slovy francouzského básníka místostarosta Hrádku Robert Borski a říká k tomu: „Chyba se stala při tvorbě územního plánu Hrádku v roce 1998. Právě tehdejší starosta Jan Kawulok dal rychlostní komunikaci středem obce v tichosti zelenou. Teprve když to lidé těsně před schválením územního plánu zjistili, strhla se v obci revoluce a Kawulok byl donucen vzdát se funkce," popisuje.
Psaly se petice, dohromady se dávala občanská sdružení a nový starosta Pavel Tomčala začal urychleně jednat s orgány státní správy, aby se plánovaná výstavba středem obce změnila.
Variant se zpočátku rýsovalo víc. Třeba západní, která však neprošla, protože by vedla chráněným územím. Navíc by kvůli ní sousední obce Návsí a Bystřice musely změnit své již schválené plány. Změny by se také dotkly dosti velkého množství obyvatel, hlavně demolic domů. S tím Návsí ani Bystřice nesouhlasily a trvaly na stanovených napojovacích bodech.
Pak tady byla varianta východní, pro kterou ještě v roce 1999 hlasovala většina zastupitelů. Občanská sdružení v Hrádku však bojovala za západní trasu, a tak nakonec v roce 2000 zastupitelstvo východní variantu zamítlo.
„Kamkoliv se budeme snažit nasměrovat trasu rychlostní komunikace, tam se budou psát petice a rodit občanská sdružení," uvedl před lety starosta Tomčala a přišel s návrhem vést novou komunikaci v tunelu pod současnou silnicí 1/11 nebo nadjezdem.
Za ministerstvo pro místní rozvoj komentoval Karel Havlíček problémy v Hrádku tehdy takto: „Všechny původní západní varianty jsou vzhledem k schváleným územním plánům Návsí a Bystřice technicky nemožné. Původní východní varianta s fatálními dopady na další rozvoj Hrádku neřešila situaci a byla zastupitelstvem i občany odmítnuta. Tunelová varianta je finančně nedostupná a nadjezd ještě komplikovanější."
Možnost definitivního řešení patové situace v Hrádku se objevila až v roce 2002 na základě návrhu jednoho inženýra, a to, aby se sloučila trasa silnice 1/11 a železniční tratě Český Těšín - Mosty u Jablunkova do jednoho dopravního koridoru. České dráhy spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic připustily, že to lze. Tato varianta navíc státu ušetřila hodně peněz. Zastupitelstvo Hrádku pak v roce 2004 jednomyslně odsouhlasilo středový koridor bez dalších masových protestů místních.
I on však má své nevýhody. Zhorší se ovzduší v centru obce a výhled obyvatel kvůli protihlukovým bariérám, uzavřenost komunikace může Hrádek izolovat a snížit počet zákazníků místních firem.
Na potíže si vzpomíná i šéf odboru dopravy Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Ivo Muras. „Když se buduje rychlostní komunikace, nikdy se nedá vyhovět všem. Ani západní, ani východní varianta neprošly. A vybavuji si, že tu středovou nakonec v referendu ztvrdily dvě třetiny obyvatel obce," tvrdí Muras.
Průtah Hrádkem bude hotový v srpnu 2011. Spolu s ním na trase vyroste 15 mostů a dva podchody pro pěší.
JANA PAŠTIKOVÁ