Co přináší nový stavební zákon
25. února 2007, 10:43
V letošním roce byl schválen zák. č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, který nabývá účinnosti od 1. 1. 2007. Jedná se o nový stavební zákon, který nahrazuje dosavadní právní předpis - zák. č. 50/1976 Sb., kterým se s různými obměnami řídily procesy povolování a kolaudování staveb od r. 1976. Nový stavební zákon byl již veřejnosti představen v mediích, ponejvíce ve zprávách a různých publicistických pořadech televize.
Tvůrci nového stavebního zákona chtěli mimo jiné investorům a stavebníků zjednodušit vyřizování potřebných povolení u stavebních úřadů. Nový stavební zákon proto obsahuje řadu zjednodušených postupů, které však mají svá omezení a úskalí a jsou vždy nějak podmíněny. Protože média se většinou soustředila na výhody, které nový stavební zákon přináší, aniž by je dala do souvislosti s podmínkami, za jakých je lze využít, vznikají u laické veřejnosti zkreslené představy o tom, co po novém roce bude. Slyšeli jsme dokonce i o tak extrémních názorech, že stavba rodinného domu nebude vyžadovat vůbec žádného povolení.
Ve snaze předejít možným nedorozuměním, která mohou mít za následek nezákonnou činnost ve výstavbě s následnými sankcemi, případně nařízeními k odstranění započatých nebo již i dokončených staveb, rozhodli jsme se na některá ustanovení nového stavebního zákona upozornit - alespoň v případech nejčastějších - staveb a stavebních úprav rodinných domů a k nim doplňkových staveb (např. garáže, hospodářské budovy). Upozorňujeme, že zde nejde o úplnou informaci, spíš naopak, půjde jen o „naťuknutí problematiky.
Tolik úvodem, a teď k samotnému zákonu. Nadále platí, že nelze stavět tam, kde to není schváleným územním plánem obce dovoleno, tj. mimo zastavěné nebo zastavitelné území. Jak to je, se stavebník dozví na stavebním úřadě, který mu je povinen na řádnou žádost poskytnout tzv. územně plánovací informaci (§ 21). Definitivně se o tom rozhodne až vydáním územního rozhodnutí nebo územního souhlasu (§ 76). Stavby, které územní rozhodnutí, ani územní souhlas, nevyžadují, jsou uvedeny v § 79 odst. 3. Stavby rodinných domů, garáží a hospodářských budov nebo bazénů v § 79 uvedené nejsou. Ty územní rozhodnutí příp. územní souhlas vyžadují s výjimkou případu, že se na ně vztahuje tzv. regulační plán, což je jakési hromadné územní rozhodnutí. Regulační plán ale zatím nemá žádná obec v územní působnosti stavebního úřadu v Jablunkově. Pro novostavby rodinných domů proto nadále platí, že vyžadují územní rozhodnutí. Pro doplňkové stavby k rodinným domům, které splňují podmínky § 96 a. 103 odst. 1 písm. a), např. garáže a hospodářské budovy o 1 nadzemním podlaží a výměře do 25 m2 (nikoli však chlévy), postačí územní souhlas. Ten se vydává bez územního řízení. Co se týče stavebního povolení, pak rodinné domy do zastavěné plochy 150 m2, lze provádět na podkladě ohlášení. Větší vyžadují stavební povolení. Stavební povolení ani ohlášení nevyžadují tzv. jednoduché stavby tj. nepodsklepené přízemní stavby o zastavěné ploše do 25 m2 a do 5 m výšky, neobsahující pobytové místnosti, hygienická zařízení a vytápění (např. garáže, skleníky, kůlny) a stavby stejného provedení pro zemědělství, které neslouží k ustájení zvířat a nepřesáhnou 70 m2 . Náležitosti ohlášení jsou stanoveny v § 105. Co se týče ostatních staveb, neuvedených v § 103 ani §104, pak jejich provedení vyžaduje stavební povolení. Nedílnou součástí stavebního povolení je plán kontrolních prohlídek, podle kterých bude stavební úřad kontrolovat dodržení podmínek, které pro umístění a provedení stavby stanovil. Nový stavební zákon dále dává možnost v § 117 nahradit stavební povolení certifikátem autorizovaného inspektora. Jedná se o tzv. zkrácené stavební řízení, kdy stavebník doloží stavebnímu úřadu certifikát autorizovaného inspektora, kterým se stvrzuje, že projekt je v souladu se schváleným územním plánem, splňuje obecné technické požadavky na výstavbu, že ke stavbě bude zajištěn příjezd a napojení na inženýrské sítě a že jsou splněny požadavky dotčených správních orgánu na ochranu veřejných zájmů. Autorizovaný inspektor dále stavebnímu úřadu předloží plán kontrolních prohlídek, podle kterého bude stavební úřad průběh stavby na místě kontrolovat. Podstatně jsou zjednodušeny podmínky pro zahájení užívaní stavby. Většina staveb určených k „osobnímu" užívání se nekolauduje. Stavebník je pouze povinen 30 dnů předem oznámit stavebnímu úřadu záměr započít s užíváním stavby. K tomu doloží dokumentaci skutečného provedení stavby a geometrický plán pro zápis stavby do katastru nemovitostí. Pokud stavební úřad rozhodnutím do 30 dnů ode dne oznámení záměru užívání stavby nezakáže, lze stavbu užívat. Užívání velkých staveb, u nichž budoucí uživatel není sto ovlivnit jejich vlastnosti nebo staveb, u kterých to stavební úřad stanovil, vyžadují kolaudační souhlas podle § 122.
Závěrem lze konstatovat, že od 1. ledna 2007 přes řadu zjednodušení nadále nebude možné stavět běžné stavby bez jakéhokoliv povolení stavebního úřadu. Většina běžných staveb bude nadále vyžadovat územní rozhodnutí nebo územní souhlas a rodinné domy do 150 m2 budou vyžadovat místo stavebního povolení, jen" ohlášení. Stavební povolení může být nahrazeno certifikátem autorizovaného inspektora. Dodržení podmínek výstavby se bude kontrolovat podle předem stanoveného plánu. Stavebník je povinen stavební úřad ke kontrole vyzvat. Pokud tak neučiní, je to důvod pro neudělení kolaudačního souhlasu. Užívání většiny menších staveb podlého povinnosti oznámení stavebnímu úřadu. A úplně na závěr, dodržování zákonem stanovených povinností je vymahatelné. Nejvyšší sazby pokut za porušení stavebního zákona se pohybují podle závažnosti od 200 tis. do 2 mil. Kč (§§ 180 a 181).
převzato z jablunkovského jabka autor:Ing. Vladislav Matýsek, vedoucí stavebního úřadu