Autor: Radek Brózda
Založeno: 03.04.2013, 11:07
Jak může do územního plánu zasáhnout veřejnost?
K územnímu plánu se může vyjadřovat kdokoliv, koho se plán nějak dotýká. Může to být občan daného města, podnikatel, majitel nemovitosti, místní občanské sdružení apod.
Klíčové je sledování úřední desky (v budově úřadu nebo na internetu). Jedině tak se lze včas dozvědět o připravovaných změnách územních plánů.
Chcete-li ovlivnit podobu územního plánu, je nezbytné účastnit se všech kroků.
Vaše připomínky formulujte jednoznačně a podávejte je písemně ve všech krocích schvalování. Argumenty, které používáte, se pokuste podepřít fakty, studiemi, průzkumy apod. Důležitá je i účast na veřejném projednání územního plánu a ústní formulace vašich připomínek.
Čím více lidí podává námitky k územnímu plánu, tím vážněji se jimi musí pořizovatel zabývat. Pokud chcete proces územního plánování ovlivnit, vyzvěte k podání připomínek i další dotčené lidi. Můžete se rovněž pokusit zjistit postoj dotčených orgánů státní správy a přimět je, aby podpořily Vaše stanovisko. Námitky úřadů mají větší váhu než připomínky občanů.
Na schvalování územních plánů se nevztahuje správní řád. Platný územní plán tudíž nepodléhá možnosti odvolání ani soudního přezkoumání.
# Poznámka a příklad: Územní plán je politickým rozhodnutím. Činí jej zastupitelé. Úřadům nedává nikdo povinnost respektovat námitky občanů a v řadě případů jsou územní plány skutečně schvalovány v rozporu s přáním veřejnosti. Ukázkou takového přístupu je projednávání územních plánů obcí i ÚP VÚC na severní Moravě. Politici si přejí v této oblasti umístit novou strategickou průmyslovou zónu, místní obyvatelé a zemědělci podporují vyhlášení tzv. ptačí oblasti systému Natura 2000. Ačkoliv k projednávaným změnám územních plánů přicházely četné nesouhlasy lidí, zastupitelé je ignorují. Jedinou možností nápravy v takovém případě je změna politické reprezentace.
Desatero aktivního občana pro využití územního plánu
1. Zjistěte si, zda obec a kraj, kde působíte, mají zpracovaný územní plán obce a ÚP VÚC a seznamte se s jejich obsahem.
2. Sledujte úřední desku na úřadě nebo na internetu, aby Vám neunikly projednávané změny.
3. Projednává-li úřad změnu ÚP, která Vás negativně ovlivní, zašlete písemně připomínky ke všem fázím projednávání.
4. Účastněte se aktivně veřejných jednání a formulujte své námitky nejen písemně, ale i ústně.
5. Pokuste se zjistit stanoviska dotčených orgánů státní správy a získat některý z nich na svou stranu. Námitky správních úřadů mají větší váhu než námitky občanů.
6. Dotýká-li se případ, který řešíte, většího počtu lidí, informujte je o průběhu schvalování územního plánu. Čím více připomínek úřad dostane, tím lépe.
7. Informujte o problému sdělovací prostředky. O konečné podobě územních plánů rozhodují zastupitelé, tedy zástupci občanů, kteří by měli respektovat názor svých voličů.
8. Sledujte i další fáze rozhodování – proces EIA, územní řízení atd. I když je nějaký záměr zanesen do územního plánu, nemusí být ještě realizován.
9. Zabýváte-li se nějakým závažnějším případem, nespoléhejte jen na sebe. Vstupte do místního občanského sdružení nebo takové sdružení založte. Získáte tím větší zákonná práva.
10. Účast v projednávání územního plánu a ve správních řízeních nemusí problém vyřešit. Využívejte i dalších občanských práv, jako jsou petice, veřejná shromáždění apod.
Povolování staveb - územním plánem to teprve začíná
Územní plán je východiskem pro povolování staveb. Úřady nesmějí schválit žádnou stavbu, která neodpovídá územnímu plánu. Pokud chce někdo budovat např. továrnu na zemědělské půdě, musí nejprve požádat o změnu územního plánu, teprve pak může žádat o územní a stavební povolení.
Pro realizaci každé stavby potřebuje investor celou řadu povolení – mezi zajištěním souladu s územním plánem a vydáním stavebního povolení je tedy ještě několik kroků.
Občané, a zejména pak občanská sdružení, se mohou většiny těchto kroků (správních řízení nebo specifických úředních procedur) aktivně účastnit a vznášet své připomínky. Mezi tato řízení patří zejména integrované povolování (IPPC), vydávání výjimek z ochranných podmínek zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, vydávání souhlasu se zásahem do krajinného rázu, vodoprávní povolení atd.
- Pokud chcete ovlivnit podobu nějaké konkrétní stavby nebo jiného záměru, je nezbytné účastnit se aktivně všech kroků povolovacího procesu – tedy sledovat celý proces od územního plánu až po kolaudaci.
- Připomínky je možné vznášet opakovaně.
- Proti výsledkům správních řízení (územní řízení, stavební řízení, výjimky ze zákona, řízení podle zvláštních předpisů, IPPC) je možné se odvolávat k nadřízeným správním úřadům, případně podávat i soudní žaloby .
Schéma povolovacího procesu
Posloupnost povolovacího procesu zobrazuje následující schéma:
• územní plán (nebo změna ÚP)
• hodnocení vlivů na životní prostředí (EIA)
• zvláštní povolení (např. výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny, vodoprávní povolení atd. – záleží vždy na povaze projednávané stavby)
• územní rozhodnutí (územní řízení)
• integrované povolení (IPPC) – týká se jen větších průmyslových a zemědělských podniků, zahrnuje zejména problematiku ochrany přírody, vod a ovzduší
• stavební povolení (stavební řízení)
• kolaudační rozhodnutí (kolaudační řízení)
Pevně věřím, že se nám společnými silami povede s tímto nepochopitelným rozhodnutím povede něco udělat.
Odpovědět na příspěvek
|